FELIETONY RECENZJE REPORTAŻE WIDEO WYWIADY AKTUALNOŚCI
FELIETON
Jak rozwój środków przekazu wpływa na nasze życie?
Martyna Klempa
PODAJ
DALEJ

  • Każdy z nas jest otoczony przez różnego rodzaju środki przekazu, nie możemy od nich uciec, są wszechobecne. Nieuniknionym następstwem tego jest fakt, że wywierają one wpyłw na życie współczesnego człowieka. W zależności od charakteru może on być niewielki, prawie niewidoczny lub naprawdę duży, co wiąże się z pewnym niebezpieczeństwem. Internet, telewizja, radio czy prasa mogą trwale zaburzyć światopogląd niedojrzałego lub nieopatrznego odbiorcy, który zbyt mocno się na nie otworzy. Warto więc pamiętać, że silne sugerowanie się treściami, które serwują nam środki przekazu może mieć fatalne konsekwncje, jednak świadomy odbiorca będzie potrafił wydobyć z nich to, co najlepsze i nie będzie wiązało się to z niczym złym.

     

    Wsród młodych ludzi najbardziej powszechnym środkiem przekazu jest niewątpliwie Internet. Spędzamy dużo czasu przeglądając Facebooka, Instagrama czy otwierając Snapy. Swoje emocje często okazujemy zamieszczając posty na Twitterze. Przenosimy w ten sposób swoje prywatne życie na ekrany smartfonów czy komputerów. Wiąże się z tym sporo zagrożeń, ale także sporo przyjemności. Trzeba mądrze rozsądzić, jak korzystać z materiałów, których dostarczają nam media. Zamieszczanie postów na Facebooku lub wstawianie zdjęć na Instagrama nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie. Problem zaczyna sie wtdy, gdy wymyka nam się to spod kontroli. Pierwszą czynnością wielu ludzi bezpośrednio po przebudzeniu jest sprawdzenie mediów społecznościowych, prześledzenie najnowszych aktywności znjomych. Taka sytuacja wskazuje na to, że coś jest nie tak, stajemy się uzależnieni. Bardzo często myśl o odłączeniu od Inetrnetu budzi lęk, przekonanie o tym, że nie poradzimy sobie w takiej sytuacji, co świadczy o bezradności. Kiedyś dla uczniów brak Internetu nie był żadnym problemem, potrafili oni korzystać z encyklopedi, książek, poszukać odpowiedzi w bibliotece, teraz te czynności są zupełnie zapomniane. Niestety, procesu rozwojowego mediów nie da się zatrzymać i sami musimy stawiać sobie ograniczenia, pilnować, żeby Internet nie zawładnął naszym życiem, żeby nigdy nie znaleźć się w niekomfortowej sytuacji, jaką jest uzależnienie. Internet sam w sobie jest niezwykłym i z natury dobrym dla człowieka miejscem, dostarczającym wiele możliwości, rozrywki i informacji, obecny świat jest nim przesycony także w pozytywny sposób - jest przecież ogromnym ułatwieniem. Problem rodzi się w człowieku, który poświęca mu za dużo czasu.

     

    Oczywiście, nie tylko Internet stanowi dla ludzi zagrożenie. Kolejnym dobrym, choć często źle rozumianym i nadinterpretownym środkiem przekazu może być telewizja. Jej odbiorcy to w większej mierze ludzie dorośli i starsi, którzy mniej niż młodzi korzystają z Internetu i bardziej przyzwyczaili się do starszego środka przekazu, czyli właśnie telewizji. Nie mniej jednak wielu młodych ludzi różnież spędza czas przed ekranem telwizora. Tutaj znowu, tak jak w przypadku Inernetu, pomysł jest dobry – telewizja to środek, dzięki któremu możemy zobaczyć wartościowy film, edukujący program czy ciekawe talent-show, ale także dać nabrać się natrętnej reklamie, bądź popsuć wzrok. Tetwizja całkiem dobrze manipuluje ludźmi, wierzymy, że to co słyszymy, oglądając program, z ust niekoniecznie kompetentnej pani prowadzącej musi być prawdą, a potem nie dajemy się przekonać, że nią nie jest. W podobny sposób działają na psychikę człowieka reklamy, które pojawiają się wszędzie, nie tylko w telewizji, ale także w prasie czy radiu lub w sieci. Z telwizorem, jak z każdym środkiem przekazu, nie możemy przesadzać, dobrze jest korzystać, z tego, co dobrego nam oferuje, ale lepiej nie dawać się przekonywać wątpliwym tresciom, które tam znajdziemy.

     

    Wpływ radia i prasy we współczesnym świecie jest nieco mniejszy niż wpływ telewizji i Internetu, jednak wciąż możemy się go doszukać w społeczeństwie. Jeżeli chodzi o radio, które często towarzyszy np. kierowcom, którzy włączają je, chcąc przełamać ciszę w samochodzie,  tak jak w przypadku telewizji, nie jest pozbawione wad. Audycje są przeplatane licznymi reklamami, które niejednokrotnie są przekłamane i wywierają wpływ na odbiorcę, zmieniając czasami sposób patrzenia na niektóre sfery życia. Radio wpływa także na upodobania muzyczne słuchacza - w zależności jakiego radia słuchamy, mamy do czynienia z róznymi gatunkami i wykonawcami. Gust muzyczny dzieci rodzi sie przecież, przynajmniej na wczesnym etapie życia, w domu, jest uzależniony od tego, co włączają rodzice i jaką wybierają stację. Podobnie jest z prasą. To po jaką prasę sięgamy często możemy wynieść z domu, kontynuując rodzinne tradycje. W niektórych domach czyta się gazety tematyczne, np. o zdrowiu, modzie czy gazety informacyjne, zaś w innych chłopcy, może tak, jak tata, sięgają w przyszłości do czaspoism motoryzacyjnych. Nie możemy jednak myśleć, że w prasie nie czeka na odbiorcę żadne zagrożenie, bo to nie prawda.  Gazety modowe mogę być dużym zagrożeniem dla dziewcząt, które wpatrzone w szczupłe, czasami nawet wychudzone, modelki marzą o takim jak one wyglądzie, a następnie próbują, niekoniecznie w bezpieczny dla zdrowia sposób, zmaterializować swoje marzenia. Innym niebezpieczeństwem są nieśmiertelne i obecne także tutaj reklamy. Oferty telefonicznych wróżek, które przepowiedzą przyszłość za jedyne 2,79 + vat albo konkursy, którch nie da się wygrać, ale trzeba za nie płacić, to stali bywalcy stron wielu gazet, które są powszechnie znane.

     

    Jak widać, wpływ srodków przekazu na ludzi jest naprawdę ogromny, dlatego, że są one wszędzie, nie tylko w takich postaciach, o jakich pisałam. Środkiem przekazu mogą być np. plakaty, którymi obklejone są nasze miasta. Nie da się sprawić, by coś, co jest nieodłączną częścią naszego życia, nie wywierało na nie wpływu. Warto jednak pamiętać, że to wcale nie musi być wpływ negatywny, bo przecież za pomocą środków masowego przekazummożna zdziałać wiele dobrego. Niestety dużo ludzi o tym zapomina i skupia się tylko na negatywach, których jest niestety dużo. Jednak w dużej mierze wynikają one z braku asertywności i dyscypliny odbiorców.

           


    Niezależny portal społeczności
    I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie